W Polsce dzieci uczą się czytać w wieku 6-7 lat. Czy to optymalny czas na naukę czytania? Czy można by zacząć wcześniej? I czy to ma znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka?
Przyznacie, że nauka czytania to często trudne, nużące i długofalowe zadanie. Chyba niewielu z nas siadało chętnie i bez przymusu do nauki czytania. Jeśli z nauką czytania kojarzą nam się niemiłe wspomnienia, to łatwo dojść do wniosku, że nasze dzieci mają jeszcze czas… Ale gdyby się okazało, że można uczyć się czytania w miłej atmosferze zabawy i bez większego wysiłku ze strony dziecka? Jakie wynikają korzyści z wczesnej nauki czytania?
Korzyści z nauki czytania
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że umiejętność czytania znacząco przyczynia się do rozwoju człowieka: nieograniczony dostęp do wiedzy, możliwość samodzielnej nauki i poznawania faktów. W przypadku dziecka, które umie czytać, zdobywanie wiedzy nie ogranicza się już tylko do nauczyciela i rodziców. Dziecko nie musi ciągle pytać, by poznać jakieś fakty – może samo o nich przeczytać. Umiejętność czytania poszerza rozwój poznawczy dziecka, ułatwia też naukę mowy – w przypadku dzieci z deficytami językowymi, a także daje dziecku pewność siebie.
Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania
Jest wiele metod wczesnej nauki czytania. Warto zwrócić uwagę na metodę opracowaną przez profesor Jagodę Ciechańską. Czym się wyróżnia? Jest przeznaczona dla dzieci poniżej 6 roku życia. Jej cecha charakterystyczną jest inny sposób nauczania. Dziecko najpierw poznaje samogłoski, wyrażenia dźwiękonaśladowcze, sylaby w paradygmatach, a następnie nowe wyrazy i całe zdania. Metoda została opracowana z myślą o dzieciach z zaburzeniami rozwoju takimi jak: zespół Aspergera, Alalia, Autyzm i inne. Świetne rezultaty skłoniły pedagogów i nauczycieli do przeniesienia tej metody na dzieci, których rozwój przebiega prawidłowo. Według tej metody dziecko w wieku lat 4 może już płynnie czytać.
Warto zdobyć więcej informacji na temat symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania i zastanowić się, czy nie warto zastosować jej w przypadku swojego dziecka. Metoda ta jest formą zabawy, dziecko chętnie uczy się czytać. Wymaga tylko systematyczności ze strony rodzica. Polecamy publikacje na ten temat z wydawnictwa Wir, Metody Krakowskiej, Arson i Edukacyjnego WE.